Snöblind

I Snöblind (2010) av Ragnar Jónasson, som är första delen av Det mörka Island-serien, får vi möta den nyblivna polisen Ari som får sitt första jobb i en liten stad kallad Siglufjörður, långt ifrån flickvännen i Reykjavik. Det dröjer inte länge fören den lilla staden som tidigare varit så trygg råkar ut för både att en känd författare faller till sin död och en ung kvinna hittas halvnaken och blodig i snön.
 
Boken var överlag bra och spännande, får mig att vilja resa till Island. Tyckte den var lite seg i början, och det hoppar lite fram och tillbaka ibland och mellan karaktärer, så jag hade lite svårt att hänga med ibland/blandade ihop vilken karaktärer som var vilken. Det hjälpte inte heller att tre karaktärer har namn som slutar på 'fur', Hrólfur hade jag koll på men Leifur och Úlfur kan jag fortfarande inte säga vem som är vem av ens när jag har läst färdigt boken... Annars väldigt bra och så spännande/intressant mot slutet. Vill gärna läsa fortsättningen.
 
Betyg: 7 av 10
 

Masters of Death

Jag snubblade över Masters of Death (2023) av Olivie Blake på biblioteket och föll direkt för omslaget. Här får vi möta flera olika övernaturliga varelser. Viola är en fastighetsmäklare som dessutom är en vampyr. Hon har problem med att sälja ett hus då den senaste ägaren, Tom, spökar där och inte vill att huset ska säljas. Hon tar hjälp av mediumet Fox, som är en bedragare men även gudson till Döden, för att hjälpa Tom att gå vidare. Viola, Fox, Tom och ett par till dras sedan in i ett 'uppdrag' för att hjälpa Döden.
 
Jag är lite kluven kring boken. I början var den lite svårläst då jag läste den på engelska och det var en hel del ord som jag inte riktigt förstod, men det kändes som språket blev lite mindre komplicerat senare. Jag gillade karaktärerna, men ibland kändes vissa lite väl barnsliga/omogna och det hoppade väldigt mycket mellan karaktärer och tidslinjer, så då och då var jag rätt förvirrad. Jag är väl inte jätteimponerad av boken, jag tyckte den lät väldigt intressant men den levde inte riktigt upp till mina förväntningar, tyvärr. Men ändå en helt okej bok.
 
Betyg: 5 av 10
 

Måndöttrar: Nattens gudinna

Äntligen har jag börjat läsa Måndöttrar av Lynne Ewing igen! Det har redan gått två år sedan jag köpte de sista böckerna, som jag skrev om här, men det är först nu som jag har börjat läsa om serien från början. Perfekt storlek att ha med i väskan till jobbet nu när jag inte har någon bil längre...
 
I första delen, Nattens gudinna (2003) får vi möta Vanessa, en tjej som kan bli osynlig men bara vill vara som vanliga tonåringar... En dag upptäcker Vanessa att någon förföljer henne, vilket betyder att någon måste ha upptäckt hennes hemlighet? Snart kommer hon få lära sig att det finns en ond kraft som kallas Atrox och hon behöver bekämpa Atrox och dess anhängare.
 
Jag har läst de första åtta böckerna i den här serien ett par gånger, så denna är väldigt nostalgisk för mig. Det är en ungdomsbok och den är väldigt lättläst, blir väl lite barnslig för mig men jag älskar den lika mycket nu som när jag var tonåring. Längtar så efter att få läsa de sista 5 böckerna för första gången.
 
Betyg: 8 av 10