Alex Ferguson - My Autobiography

Nu har jag läst My Autobiography (2013) av Alex Ferguson, alltså en självbiografi av Manchester Uniteds föredetta manager Alex Ferguson. Den handlar väl mest om hans tid hos Manchester United där han skriver om både matcher, spelare och incidenter, men vi får även ta del av hans tid som manager i andra klubbar och när han själv spelade som ung. Han skriver även lite om sin familj och sina andra intressen.
 
Jag blev en Man United supporter efter att Ferguson hade lämnat klubben, men han syns ofta i publiken under matcher och det går inte att missa hur viktig han har varit för klubben, så självklart ville jag läsa hans bok. Jag valde att läsa den på engelska för att det är originalspråket, men det har gått lite trögt för mig att läsa den och då och då har jag inte riktigt förstått helt hundra vad jag läst för det var en hel del ord som var nya för mig, vilket dock är kul. Kommer nog ta och läsa den på svenska också senare för att utveckla min förståelse. Sen i och med att jag inte har varit en supporter så länge, av United eller fotboll över lag, så var det ibland lite svårt att hänga med i alla olika spelare (både United och andra spelare), tränare och andra personer som han skriver om men det har varit kul att lära mig mer och mer. 
 
Det är trevligt att ta del av Alex erfarenheter och att läsa om hur han hyllar många spelare och lyfter viktiga matcher de har spelat och snygga mål som gjorts. Väldigt roligt att läsa om David De Gea och Phil Jones som fortfarande är aktiva i United, de enda spelarna som är kvar från Fergusons tid. Eller ja, nu är det bara De Gea kvar för Jones lämnade klubben i fredags, för två dagar sedan, dagen efter att jag hade läst klart den här boken, hehe... Jag började väl titta på United runt 2017-2018 tror jag, och jag minns båda från den tiden, sen spelade även Ashley Young och Chris Smalling som också spelat för Ferguson, men dem har jag inga direkta minnen av, tyvärr. Kommer sakna Jones! I fredags var det dessutom 10 år sedan Alex hade sin sista match med United... 
 
Jag tyckte om att få ta del av Alex andra intressen, i och med att jag älskar att läsa böcker så var det kul att läsa att Alex också tycker om att läsa och han delade med sig av vad för böcker och författare han gillar, så nu har jag lagt till lite mer på min lista över böcker att läsa.
 
Som jag nämnde i början skriver Alex även om olika incidenter och dylikt, om spelare som har betett sig illa eller liknande och först har jag svalt allt med hull och hår och tänkt vad tråkigt att de beter sig så... Men sen har jag försökt vara mer kritisk/neutral till det jag läser... Detta är Alex perspektiv på händelser men spelarna i fråga kan ha ett helt annat perspektiv på det och vi som tredje part får helt enkelt försöka vara opartiska.
 
"The horrible part of management is telling people who have given their all for you that there is no longer a place for them in your plans" s. 275.
"There's an art to not exposing the weakness of your team, which is always your first priority" s. 278.
 
Betyg: 10 av 10
 

Kommentera inlägget här :