Häxjakten (Sagan om Isfolket)

Igår lyssnade jag klart på ännu en bok: Häxjakten (1982) av Margit Sandemo, alltså del 2 av Sagan om Isfolket. I denna del får vi följa Silje och Tengels lilla familj i isfolkets dal, innan de måste fly därifrån. De måste ta sig till nya områden, där ingen vet vem Tengel är, och de finner nya vänner som hjälper dem att komma tillrätta. Dock dröjer det inte länge fören de stöter på 'häxjägare' som har fått upp ögonen för dem. Hur ska det nu gå för den lilla familjen?
 
Såååå bra, så glad att jag äntligen läser (lyssnar på) Sagan om Isfolket igen. Jag gillar att i början av boken har det hunnit gå några år sedan slutet på förra boken, och att det även blir ett hopp på några år senare i boken. Kul att få se barnen bli lite äldre och vara mer delaktiga i handlingen. Samtidigt hade det varit kul att få ta del av lite fler händelser därimellan, men det är ju en släkthistoria så sätt är det bra att fokusera på större händelser. Återigen väldigt spännande och jag kommer ihåg mycket men det är kul att det finns en hel del som jag inte minns och att jag inte alltid vet vad som händer näst. Även här finns några erotiska delar som jag tycker är lite fåniga, men inte riktigt lika fåniga som i första boken. 
 
Betyg: 10 av 10
 

Coraline

Nu går det undan här med böcker, jag lyssnade nämligen även klart på Coraline (2002) av Neil Gaiman häromdagen. Jag valde att lyssna på engelska och det var författaren själv som var uppläsare, så det var trevligt. Jag är ganska säker på att jag läste den här boken när jag var yngre och att jag tyckte att den var bra, och jag har tänkt att jag ska se filmen från 2009... Så när jag hittade Coraline på Nextory tyckte jag att det vore kul att "läsa" om den efter alla dessa år.
 
Boken riktar sig till barn och genren är skräck/rysare och fantasy. Coraline och hennes familj har nyligen flyttat till ett nytt hem och hon gillar att utforska. I lägenheten finns en dörr som inte leder någonstans, det är bara en tegelvägg innanför dörren, men en dag är plötsligt tegelväggen borta och Coraline kommer in i en lägenhet som ser ut som hennes egen. Där bor Coralines Andra mamma och Andra pappa, som ser ut som hennes föräldrar men har knappar istället för ögon. Det börjar bra, men snart inser Coraline att dem vill att hon ska stanna med dem där i deras värld...
 
Jag tycker att boken var väldigt bra. Den riktar sig till barn, cirka 8-12 år, så den blir ju inte läskig för vuxna som den kanske kan vara för barn, men den är lite kuslig och tilltalar ändå mig som vuxen. Det är många speciella karaktärer, både människor och djur, och den är spännande. 
 
Betyg: 10 av 10
 

Trollbunden (Sagan om Isfolket)

Margit Sandemos bokserie Sagan om Isfolket som består av 47 böcker är en av mina favoriter. Jag har bara läst hela serien en gång, men tyckte den var fantastisk och har tänkt läsa om den igen. Min katt Heike är döpt efter en av karaktärerna, och nyligen skaffade jag en kattunge, Tristan, som också är döpt efter en karaktär.
 
De senaste dagarna har jag lyssnat på första boken Trollbunden, med Julia Dufvenius som uppläsare, och åååh, så jag har saknat Isfolket. I första boken, som utspelar sig 1581 i Norge, får vi möta Silje som förlorat sin familj i pesten. Hon finner två små barn som hon tar hand om och möter sedan en man som ser djurisk och skrämmande ut, men som hon samtidigt dras till... I bokserien får vi ta del av kärlek och övernaturliga krafter, och Isfolkets kamp mot Tengel den ondes arv och förbannelse.
 
Jag älskar Isfolket och boken är både mysig och spännande. Det är kul att få möta karaktärerna från början igen, följa utvecklingen av släktet. Den var trevlig som ljudbok, jag gillade Julia Dufvenius röst. Jag har mycket positivt att säga om Isfolket-böckerna, men vissa av de erotiska delarna kan jag tycka blir lite löjliga och överdrivna, haha. Jag har inget emot dem, men som sagt, jag tycker det kan bli lite fånigt och underhållande ibland. Blir spännande att se vad jag tänker om de kommande böckerna, om mina tankar kring böckerna har ändrats något.
 
Betyg: 9 av 10