Skräckens hus och andra noveller

För ett tag sedan snubblade jag över Skräckens hus och andra noveller (1991) från H.P. Lovecraft på biblioteket och var såklart tvungen att låna den. Han är en av de författare som det känns som man 'måste' ha läst någon gång. Boken består av 10 noveller (tror jag...) och överlag tyckte jag att novellerna var bra men boken var lite trögläst... Just den här samlingen är utgiven 1991 men novellerna är skrivna runt 1920-talet, så självklart skiljer språkbruket från hur vi skriver idag, och det kan bli missar i översättningen etc... I första novellen kändes det som att det saknades ord ibland, så det hade varit intressant att se om den hade varit enklare att läsa på engelska... Sen så är novellerna uppbyggda väldigt likt, skriven i jag-form med en person som berättar vad den varit med om, så till slut blev det lite repetitivt och jag önskade att några hade varit skrivna på ett annat sätt. Men annars var det väldigt spännande noveller!
 
I novellerna får vi bland annat möta ett hus där många har dött, en galen vetenskapsman, katter som råkar i knipa, drömmare, spök-råttor, monster med mera. Skräckens hus var väl den längsta novellen och den var bra (dock trögläst) men jag tyckte att själva upplösningen gick lite väl fort och hade önskat lite mer av slutet...Sen blev jag blev väldigt förvirrad när jag började läsa, det kändes som en dokumentär, som att Lovecraft verkligen skrev om något han hade varit med om och där var jag-formen väldigt bra! Sen tyckte jag verkligen om Katterna i Ulthar, den var väldigt kort men kuslig och fick till det där lilla obehagliga på ett snabbt och bra sätt. Den lurande skräcken var nog min favorit, men jag älskade verkligen slutet av HundenNyarlathotep var ingen höjdare, jag kände mig mest bara förvirrad...  
 
Celephais kändes väldigt relevant trots att den är skriven för 100 år sedan, att längta efter något bättre, fly till sina drömmar... Och ja, katten i Råttorna i muren hade ett väldigt speciellt namn som jag inte tänker nämna här... Ni kan ju googla på "Lovecraft's cat", hehe.
 
Men ja, det var det, lite svårt att få till ett bra inlägg om den här samlingen... Hoppas ni hängde med hyfsat i mitt svammel.
 
Betyg: 7 av 10
 

På egna ben (Heartland)

På egna ben (2001), del tre av Lauren Brookes Heartland, har Amy och Lou svårigheter med gården då missförstånd lett till dåligt rykte och de har svårt att locka kunder. Kommer de behöva sälja gården eller kan de få tillbaka sitt goda rykte? Kan de föra sin mors arv vidare?
 
Älskar verkligen hur snabbt jag läser ut de här böckerna. Hade kunnat läsa ut boken på en dag om jag hade känt för det, haha. Det är intressant att följa systrarnas arbete med gården efter moderns bortgång och det är början på lite romans i luften i den här delen. Boken är väl rätt förutsägbar i många händelser men det var en händelse som inte slutade som jag förutsätt, så det var trevligt att ha lite fel. Men tycker det är lite väl ofta som någon säger något och det står "skrek hon" istället för typ "utbrast hon" eller dylikt, låter så himla dramatiskt att de skulle skrika i vissa situationer... Hade varit intressant att läsa hur meningarna är på engelska. Men men, annars väldigt bra och mysig.
 
Betyg: 9 av 10