Påtaglig risk att skada

De senaste dagarna har jag försökt läsa Tove Klackenbergs deckare Påtaglig risk att skada från 2002, men det går inte så bra. Den handlar om åklagaren Svea och ett åtal mot två föräldrar vars barn har hittats mördade i en garderob. Svea inleder en egen undersökning när hon märker att det är något som inte stämmer, samtidigt som hon upptäcker att någon förföljer henne och vill henne illa. 
 
Jag tycker att handlingen verkar väldigt bra, den känns spännande och det är trevligt med böcker som utspelar sig i Sverige. Jag har bara hunnit läsa ett 30-tal sidor men känner mig inte alls lockad att fortsätta läsa, det har känts motsträvigt att läsa de här sidorna. Jag fastnar inte för hur den är skriven och än så länge har jag lite svårt för Svea. Låt mig citera lite kring Sveas tankar på sida 11: "Och borde inte akne kunna åtgärdas hos en man som fyllt femtio? Hon studerade med intresse blemmorna. Käkarna inunder malde oberört på. Mannen som känner sig hemma överallt, utom i en rättssal, tänkte hon elakt.". Kände ungefär "åh yay, en bitchig åklagare" när jag läste det och blev inte alls intresserad av att läsa mer om henne, tyvärr. Ur ett perspektiv tänker jag att det visar att hon är mänsklig, men ur ett annat tycker jag att hon låter löjlig/otrevlig och det är ingen bra start för hennes karaktär.
 
Jag har tagit beslutet att inte fortsätta läsa boken och det känns tråkigt. Egentligen vill jag läsa ut den för att kunna ge den ett rättvist omdömme, men samtidigt har jag så många andra böcker jag kan läsa och känner inte för att lägga mer tid på den. Kanske skulle jag tycka att den blir bättre om jag fortsätter att läsa, men just nu känner jag inte för det. Vem vet, jag kanske ger den en ny chans någon gång i framtiden.
 
Betyg: -
 

A room without books is like a body without a soul

A room without books is like a body without a soul - Marcus Tullius Cicero
 
Häromdagen kom ett paket med böcker som jag beställt, woho. Det är böckerna jag beställde tillsammans med Förverkliga din bokdröm av Joanna Björkqvist och Kristina Svensson. Älskar känslan att hålla i en helt ny bok. Börjar dock bli väldigt fullt i mina bokhyllor nu... Vilket är en av anledningarna till att jag egentligen inte ska köpa fler böcker, haha. Det blev många thrillers den här gången, ska bli spännande att läsa alla!
 
Jag ser särskilt fram emot att läsa Den andra dottern av Alex Dahl: Det är en thriller där vi får följa Alison, vars dotter har dött och hennes organ har donerats. Dotterns hjärta räddar en annan flickas liv och Alison försöker hitta vägar för att ta del av den andra familjens liv, för att få vara nära en del av sin dotter... Tycker den låter väldigt spännande och handlingen känns unik. Känner att jag hade kunnat läsa den direkt men samtidigt vill jag vänta lite. Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska läsa härnäst, ibland är det så svårt att bestämma sig!
 
Taggar: böcker;

Vinterdröm

The end! Nu har jag läst sista delen av Margit Sandemos De svarta riddarna: Vinterdröm (2003). Nu är slutet nära och två personer har kommit ifrån gruppen och utsätts för prövningar som de måste klara för att ha en chans att återförenas. 
 
Jag blev tyvärr lite besviken på den här boken. Jag tyckte det skulle bli spännande att följa de två personernas resor men det kom in nya övernaturliga inslag som jag mest tyckte var löjliga. Visst, det är många övernaturliga inslag i serien så att det kommer in nya inlsag är väl inte konstigt, men dessa kändes inte alls som de passade ihop med resten av berättelsen. Dock tyckte jag att boken var bra, mysig och spännande, men den höll inte samma kvalitet som resten av serien. Allt gick väldigt snabbt och det kändes stressat, jag tror det hade blivit bättre om det hade varit en bok till i serien så att den här delen av berättelsen kunde ha fått lite mer kött på benen. De nya inslagen borde ha blivit utforskade lite mer.
 
Men men, annars har serien varit väldigt bra och jag börjar redan sakna karaktärerna, haha. Nu blir det att fundera över vad jag ska läsa härnäst.
 
Betyg: 9 av 10
 
Taggar: demon, odöd, vampyr, varulv;