Ser du inte vad jag säger?

Häromdagen läste jag ut Ser du inte vad jag säger? Om gester, minspel, tonfall och andra sätt att prata utan ord (2022) av Niklas Källner. Jag tycker att Niklas är underbar, älskar den här videon när han intervjuar barn, vet inte hur många gånger jag har sett den... Så självklart ville jag läsa hans bok när jag hittade den på biblioteket. Boken handlar om hur stor betydelse den icke-verbala kommunikationen har när vi kommunicerar med andra. Med ord kan du säga en sak, men ditt röstläge, ansiktsuttryck och dina gester kan säga något helt annat. Niklas delar med sig av egna erfarenheter, forskning och intervjuer.
 
Jag tyckte att boken var väldigt intressant och skriven på ett härligt sätt, både mysig och underhållande. Tänk hur mycket vi kan tolka genom någons röst, utan att ens se den... Till exempel i ett telefonsamtal: För det första kan vi känna igen folk på deras röst, men vi kan även höra om någon är glad, ledsen, arg, stressad eller osäker. Niklas skriver bland annat om två flygplanskraschar och vad man kan höra i en åskadares röst vid ena kraschen och i pilotens röst från den andra. Sen delar han med sig av sina och andras tankar kring ögonkontakt: Vi får lära oss att ögonkontakt är viktigt, men hur viktigt är det egentligen och hur länge bör man hålla ögonkontakt?
 
Jag gillade verkligen intervjun med domaren Jonas Eriksson, om hur vi kan kommunicera med andra genom kroppsspråk, ansiktsuttryck och liknande och förstå varandra utan att vi pratar samma språk. Sen gillade jag även när Niklas delar med sig om hur det gick till när han hamnade i målbrottet.
 
Betyg: 10 av 10
 

Kommentera inlägget här :