Twilight

Nyligen bestämde jag mig för att jag vill läsa om Twilight-böckerna av Stephenie Meyer och igår blev jag äntligen klar med Twilight (2005). Tror detta är första gången jag har läst den på engelska, men jag är inte säker. För de som inte känner till Twilight så handlar den om Bella Swan som flyttar till Forks och hon faller snabbt för den mystiska Edward, som visar sig vara en vampyr. 
 
Jag har alltid gillat Twilight-böckerna och filmerna och jag ser om filmerna då och då, så jag kände att det var dags att läsa böckerna igen för böcker är oftast bättre än filmerna. Och ja, boken är mycket mysigare än filmen, Edward känns mer glad än hur han porträtteras av Robert Pattinson. Men som sagt, jag har alltid gillat böckerna men jag har blivit lite mer kritisk mot dem nu och det är väl först nu jag inser hur fåniga de är, haha. Just det här kring tonårskärleken, hur de verkligen går all-in med "Du är mitt liv nu"-smörjan när de typ har varit ihop i mindre än en månad? Och hur Bella typ inte känner någon rädsla alls över att han är en vampyr och typ blir smickrad av att han smygit in i hennes rum på nätterna för att se när hon sover xD Liksom okej att hon känner sig smickrad, speciell eller whatever men det borde ändå finnas några procent av henne som är rädd eller ifrågasätter lite mer innan hon accepterar det, haha. Men ja, det är helt galet hur fort allt egentligen utspelar sig i den här boken, tidslinjen är inte särskilt lång. Men jag har min kärlek för Twilight oavsett hur fånig den kan vara. 
 
Betyg: 8 av 10
 

Kommentera inlägget här :