Det onda arvet

Nu har jag även lyssnat igenom del 6 av Sagan om Isfolket, Det onda arvet (1982) av Margit Sandemo. I den här delen möter vi bland annat Tarjei, Mattias, Kolgrim och Gabriella. Tarjei som har fått ta ansvar för Isfolkets hemliga läkemedels samling och måste hitta en värdig arvtagare till den bestämmer sig till slut för att Mattias ska få samlingen när han blir äldre. När Kolgrim får veta detta blir han minst sagt inte glad och det onda arvet i honom börjar blomma ut mer och mer.
 
Det hinner hända väldigt mycket i den här boken, och det är både spännande, ledsamt och mysigt. Som vanligt är boken väldigt bra och jag grät väldigt mycket, haha. Jag har läst boken minst 2 gånger innan och jag tror inte att jag grät såhär mycket då. De går igenom så mycket, hjärtesorger och personer som dör, och sen är de så fina mot andra. Som sagt, det hinner hända väldigt mycket här och nackdelen med det är att vissa delar känns så stressade och bara inslängda i boken, det hoppar från en del till en annan. Jag förstår varför, det är en släkthistoria som utspelar sig igenom flera generationer, där vissa karaktärer är mindre viktiga men Margit vill ändå få in deras 'viktigaste livshändelser'... Men vissa delar hade jag gärna läst mer om, särskilt när det gäller karaktärernas förhållanden. Ibland träffas två personer, de gillar inte varandra men sen så inser de att de gillar varandra och nu är det ihop! Swosh swosh! Så det är tråkigt när man gillar karaktärerna men deras berättelse bara känns stressad... Men annars är boken fantastisk.
 
Betyg: 8 av 10
 

Kommentera inlägget här :