Vagnmannen (Tändsticksflickan)

Hej hallå, nu var även del 3 av Monika N. Yndestads Tändsticksflickan: Vagnmannen (2017) utläst. I den här delen börjar det brinna i ett av fattighusen och följderna av branden är en stor del av handlingen. Fel personer får misstankar mot sig och det märks att poliser ser ner på de fattiga i Piperviken och att de inte ser dem som särskilt trovärdiga. Grannen Hanna är fortfarande sjuk och vi får fortsätta följa Malenes och Laura kamp för att försöka få henne frisk. Och vad hände egentligen med den tidigare vagnmannen?
 
Återigen, en väldigt bra bok och serie. Det enda negativa med den här delen var att den innehöll en del språkmissar och meningar som var konstigt formulerade som jag fick läsa ett par gånger innan jag förstod... Förhoppningsvis är det bara den här delen som råkat ut för det vid översättningen, språket var bra i de två första delarna. Men ja, som sagt, boken var väldigt bra och spännande, och det blev väldigt dramatiskt i slutet, bland annat var det en person som började blöda utan att vi vet anledningen än.. Monika vet verkligen hur hon ska avsluta delarna för att få en att vilja läsa nästa del direkt!
 
Betyg: 10 av 10
 
Taggar: boknöje, margit sandemo, spänning;

Sidenklänningen (Tändsticksflickan)

Helloooo, idag blev jag äntligen klar med del 2 av Monika N. Yndestads Tändsticksflickan: Sidenklänningen (2017). Känns som det tagit en evighet då jag hela tiden tänkt "idag ska jag läsa massor!" men så slutar det med att jag knappt läser någonting alls. Men åh, så bra boken var!
 
Boken fortsätter där del 1 slutade, väldigt spännande att se hur det ska gå. Sen så blir Malenes bror anklagad för mord och polismästarens son Fredrik erbjuder henne hjälp mot att hon följer med på en 'ärbar' bjudning, men kan hon lita på honom? Dessutom blir grannen Hanna sjuk och Malene spenderar mycket tid hos henne.
 
Precis som första delen så var även andra delen väldigt bra, mysig och spännande, och återigen obehaglig och upprörande. Monika lyckas verkligen påverka mina känslor. Sen var en karaktärer som jag önskade skulle varit med lite mer i förra boken med mer i denna, så det var bra. Sen slutade även denna väldigt spännande, mitt i riktigt obehagliga händelser. Längtar efter att börja med tredje delen!
 
Betyg: 10 av 10
 
Taggar: margit sandemo, spänning;