Dödssynden

I måndags fick jag feber och jag upptäckte att Sagan om Isfolket av Margit Sandemo finns på BookBeat, så det slutade med att jag lyssnade igenom hela Dödssynden (1982) då, som är del 5 i serien. Det har tydligen gått över ett helt år sen jag lyssnade på del 4, tiden bara flyger iväg...
 
I del 5 får vi bland annat följa Cecilie och Tarjei. Cecilie blir gravid utanför äktenskap och hennes vän Alexander ryktas ha gjort en oförlåtlig synd som kan straffas med döden. Kanske kan de hjälpa varandra? Samtidigt rasar det 30 åriga kriget i Europa och Tarjei hamnar mitt i det samtidigt som hans bröder blir inkallade till kriget. 
 
Alltså jag älskar denna delen. Jag gillar verkligen Cecilie, Tarjei och Alexander och att få följa dem. Sen så är ju homosexualitet ett stort ämne i den här boken, och hurvida man kan omvända homosexuella. Just den delen stör mig alltid, men sen så utspelar sig ju detta på 1600-talet. Istolket är överlag väldigt accepterande, stöttande osv, långt före sin tid. Så ja, vissa delar må vara lite skumma men annars är boken väldigt bra och mysig.
 
Betyg: 9,5 av 10
 

Kommentera inlägget här :