Den betydelsefulla högläsningen - med barn i förskolan

I tisdags fick vi en ny bok att läsa på jobbet: Den betydelsefulla högläsningen - med barn i förskolan (2020) av Maria Heimer och igår läste jag ut den. Börjar få tillbaka lite flyt i läsningen igen! På jobbet har vi lagt mycket fokus på barns språk och i den här boken skriver Maria om hur viktig högläsning är just för barns språkutveckling. Boken riktar sig till hur vi som jobbar i förskola kan planera och genomföra högläsning och ger tips på barnlitteratur och hur vi kan samverka med barnens hem och bibliotek. Maria har tidigare skrivit Högläsning i förskolan som jag läste för ett år sedan.

Jag har läst en del om högläsning och språkutveckling på sistone, så att läsa den här blev lite som upprepning av tidigare böcker jag läst: Ena stunden känns det lite segt men å andra sidan är barns språkutveckling ett ämne som jag tycker är viktigt och då är det positivt att bli påmind och 'pushad' i hur jag kan arbeta med detta. Jag har tagit till mig av en hel del bra fakta, tips och tankar och kommer bland annat försöka tänka mer på vilka genrer vi läser på min avdelning. Jag tycker det är intressant när Maria skriver att det är vanligt att förskolors barnlitteratur till stor del består av äldre böcker och hon lyfter vikten av hålla sig uppdaterad med ny litteratur.

Ett citat från boken som jag tyckte var bra:
"För att utvecklas språkligt, socialt och emotionellt behöver barnet en samtalspartner, ett bollplank och en lekfull vuxen. En vuxen kan inte ersättas med ljudbokens eller e-bokens röst." (s. 51).
 
Betyg: 8 av 10
 

Kommentera inlägget här :