Terapi

I tisdags läste jag ut årets första bok, och jag sträckläste nästan halva boken på kvällen, så härligt att sträckläsa. Boken jag läste var Terapi (2006) av Sebastian Fitzek. Vi får möta psykiatern Viktor Larenz vars 12 åriga dotter Josy försvann för fyra år sedan, utan ett spår. Josy var dessutom väldigt sjuk i en okänd sjukdom. Viktor är inte längre en aktiv psykiater när författaren Anna kommer till honom för att få hjälp för sin schizofreni: Karaktärerna som hon skapar blir verkliga för henne och i sin senaste bok har hon skrivit om en sjuk flicka som försvann... Viktor börjar motvilligt hjälpa Anna då det hon beskriver stämmer så väl in på Josys fall och han hoppas på att äntligen få veta sanningen bakom sin dotters försvinnande.
 
Jag är lite kluven kring boken. Den var såklart bra, annars hade jag inte kunnat sträckläsa så mycket av den, men den var väldigt förvirrande till och från... Och det kanske är meningen att den ska vara det. Sen så lyckades jag typ gissa lösningen redan i första kapitlet eller något sådant, men jag tvivlade en hel del på min teori genom bokens gång, så det gjorde författaren bra. Men på ett sätt var jag lite besviken på avslutet, jag hade velat ha en annan upplösning antar jag.. Som sagt så var den väldigt förvirrande till och från, så jag hade gärna läst den en gång till nu när jag har en annan förståelse för allt som hände.
 
Betyg: 7 av 10