Dracula - Myt och verklighet

Igår läste jag klart Dracula - Myt och verklighet (2020) av Katarina Harrison Lindbergh. Här får vi veta i princip allt om Dracula och vampyrer: Deras ursprung och hur synen på dem har förändrats genom åren. Vi får ta del av väldigt gamla historier och får veta en hel del om en historisk person kallad Vlad III av Valakiet, även känd som Dracula och Vlad Pålspetsaren.
 
Jag gillar böcker och filmer/serier om vampyrer så självklart fångade den här boken mitt intresse. Jag tyckte den var väldigt intressant och jag har lärt mig en hel del om Dracula och vampyrer nu. Har fått många tips på böcker, rapporter och filmer som jag vill kolla upp. Jag tyckte den var lite seg i början och var lite förvirrad och hade svårt att hänga med gällande Vlads historia, men sen blev det bättre. Men ja, är ni intresserade av vampyr-historia så är det här boken för er!
 
Betyg: 8 av 10
 
 

Kommentera inlägget här :