True Luna: Rejected By My Mate (The White Wolf Series)

Då och då får jag upp typ varg-berättelser från Dreame som förslag på Facebook där jag ibland läser sammanfattningen men jag brukar aldrig läsa färdigt någon, då man måste låsa upp kapitel i Dreame. Men häromdagen fick jag upp True Luna: Rejected By My Mate av Tessa Lilly och började läsa den och fastnade för den, så det slutade med att jag köpte den på Amazon (Kindle). Detta är del 1 av The White Wolf-serien.
 
Så ja, denna handlar om Emma som tillhör en Varg-flock där deras Alfa är Logan och deras Beta är Andrew som är Emmas äldre bror. Dem är väl vad man kallar formskiftare, de är människor som kan skifta till sin varg, och det är först när de blir 18 som de får sin varg. Och människan och vargen är två skilda 'personer' i en, om man säger så, kan vara lite svårt att förstå om man inte har mött på de här berättelserna förut...  Men i alla fall, Emma fyller 18 och får äntligen möta sin varg och från att man är 18 kan man även hitta sin 'mate' (partner) och det visar sig att Emmas mate är Alfa Logan. Logan väljer att avvisa Emma som sin mate då han inte tror att hon är tillräckligt stark för att bli flockens Luna och väljer en annan 'tjej-varg', som avskyr Emma och vill bli av med henne. Vad ska Emma göra nu?
 
Överlag tycker jag att den var väldigt bra och jag kommer läsa fortsättningen, men det finns saker som stör mig, lite cringe/toxic-faktor liksom. För det första fick den mig att tänka lite på Twilight, då en av vargarna heter Jacob och kallas Jake, och har en crush på Emma... Men aja. Det som jag ser som toxic är 'mate-bandet' som uppstår där de typ ser sin mate som sin ägodel, 'du är min och ingen får röra dig', vilket bara ger mig en stor yuck-känsla. Särskilt när de till och med blir arga och svartsjuka när läkare rör vid deras mate för att hjälpa dem, nääää, det är inte attraktivt. 
 
Sen så duschar karaktärerna väääääldigt ofta, blir äna lite komiskt. Författaren har lite dålig fantasi ibland. Och det blir lite för mycket användande av smeknamn som "Baby" mot slutet.

Och spoiler-varning
Jag ser det som lite plot-hole att Sienna har tillgång till deras hem när Andrew inte är där. Har de inga lås eller har hon nyckel dit? Varför i så fall, med tanke på att Andrew vet att Emma har svårt för Sienna. Sen hela grejen att Andrew inte tror på Emma om Sienna.. Liksom visst, hon är hans vän och han tror att Emma är svartsjuk på att han spenderar så mycket tid med Sienna, men inte ens Andrews varg gillar Sienna och inte Logans heller. Med tanke på hur viktiga deras vargar är för dem så känns det konstigt att de inte lyssnar mer på dem. 
 
Ja, detta blev ett ganska långt inlägg och jag gillar den samtidigt som en hel del saker stör mig, haha.

Betyg: 5 av 10
 
Bildkälla

Kommentera inlägget här :