Dröm stort, Zećira!

Ja men hej igen, idag har jag läst ut en till bok: Dröm Stort, Zećira! (2023) skriven av Anja Gatu och illustrerad av Johanna Zverzina som skildrar lite av vår VM-stjärna Zećira Mušovićs barndom. Det är en kapitelbok som riktar sig till 6-9 åringar och vi får läsa om hur det var för Zećira när hon började spela i ett fotbollslag och när hon gjorde sina första matcher som målvakt. Jag följde Sveriges damlag under VM i år och blev som många andra imponerad av Zećiras insats, särskilt alla räddningar hon gjorde under matchen mot USA, så när jag såg den här boken på biblioteket så var jag ju självklart tvungen att låna den.
 
Jag tyckte att boken var mysig men alldeles för kort, haha! Säkert bra längd till åldersgruppen den riktar sig till, men jag hade gärna läst lite mer om vad som hände sen, hur hon tagit sig dit hon är idag, som målvakt för Sverige och Chelsea. Hos Boktugg kan vi läsa "Det tog mig x antal år att förstå att jag har inte haft det så jäkla lätt längs med vägen, men också att jag har insett att jag är nog varken den första eller den sista som kommer att ha de svårigheterna." och det hade varit intressant att läsa om de svårigheterna, att belysa det. Det hade varit kul om Olika Förlag/Anja hade gjort en uppföljare som riktar sig till 9-12 år eller Tonår/Vuxen där vi kan fortsätta följa Zećira.
 
En bra bok med fina illustrationer och det var kul att läsa lite om Zećira!

Betyg: 10 av 10
 

Kommentera inlägget här :