Själakrossaren

Häromdagen lyckades jag äntligen kämpa mig igenom Själakrossaren (2023) av Sebastian Fitzek. Jag läste Sebastians bok Terapi innan som jag tyckte kunde vara väldigt förvirrande, och ja, den här boken var ännu mer förvirrande och svårare att läsa. Återigen en psykologisk thriller men i denna får vi följa en man som har hittats i en snödriva utan något minne av vem han är. Han tas in på en klinik i Berlin och i samband med detta upphör 'Själakrossarens' kidnappningar. Själakrossaren kidnappar sina offer och lämnar de sedan katatoniska med en lapp som innehåller en gåta. En snöstorm gör att de på kliniken blir avskurna från omvärlden, bara för att upptäcka att Själakrossaren är inlåst med dem.
 
Som sagt, jag tyckte boken var väldigt förvirrande och jag hade svårt för att läsa den. Jag kunde läsa meningar om och om igen utan att riktigt förstå vad jag läste, och jag började undra om jag helt enkelt var lite 'hjärntrött' eller nåt, men nej, jag har inte haft problem att läsa andra texter. Dessutom hittade jag några recensioner från andra som var lika förvirrade som mig. Själva handlingen var spännande men sättet boken är skriven på, eller om det har något att göra med översättningen, gjorde inte handlingen rättvisa. Men någonstans efter mitten/närmare slutet började boken bli lite bättre och den här gången lyckades jag inte räkna ut 'lösningen'. Jag gillar ju såklart när lösningen överraskar en, men samtidigt tyckte jag den här lösningen var lite löjlig... Men ja, det lär dröja ett tag innan jag försöker mig på någon av Sebastians andra böcker.
 
Betyg: 4 av 10
 
 

Kommentera inlägget här :