Måndöttrar - äntligen!

I mitt första inlägg skrev jag bland annat om en av mina favoritserier, Måndöttrar av Lynne Ewing, som består av 13 böcker men att jag aldrig har läst de fem sista då de inte finns översatta till svenska. En sak som jag inte skrev var att jag hade beställt böckerna på engelska och väntade på att de skulle dyka upp, och nu har dem äntligen kommit! Jag köpte dem via Amazon från tre olika säljare och idag kom de tre sista böckerna. Jag började nästan gråta när jag packade upp dem och fick hålla dem, haha, helt galet. 
 
Jag vet ju inte hur gammal jag var när jag började läsa böckerna, men jag var åtminstone 10 år i och med att de två första böckerna gavs ut på svenska 2003. Den åttonde boken gavs ut 2006 när jag var 13, så någonstans runt den tiden läste jag dem för första gången. Jag har läst dem flera gånger sen dess och det har stört mig så mycket att det finns fler böcker som jag inte har kunnat få tag i. Sen har jag sett att de har funnits på Amazon men tyckt att det var för dyrt att köpa dem, men nu kunde jag inte låta bli. 900 kr har jag betalat för 5 böcker, vilket känns helt galet, men samtidigt var det värt det! Efter ungefär 15 år ska jag äntligen få läsa klart serien och det gör mig så sjukt glad! Jag har sett dem på bild så många gånger och att äntligen få hålla i böckerna känns helt magiskt. Hade gärna läst dem nu på en gång, men behöver läsa dem från start och jag har flera biblioteksböcker som ligger och väntar på att bli lästa... Men men, då har jag något att se fram emot!
 
Citerar mig själv från mitt inlägg: "Böckerna handlar om ett par tonårstjejer som har varsin förmåga, som tankeläsning och osynlighet, och de kämpar mot en kraft som kallas Atrox och dess anhängare."
 

Vänförfrågan

Igår blev jag klar med en väldigt bra bok som tog mig 5 dagar att läsa: Vänförfrågan (2017) av Laura Marshall. Den handlar om Louise som får en vänförfrågan från en gammal skolkamrat, Maria, men Maria försvann för 25 år sedan och var befarad död. Louise får obehagliga meddelanden och vi får veta att Louise och hennes vänner inte var så snälla mot Maria. Är Maria fortfarande vid liv eller är det någon som spelar henne ett obehagligt spratt?
 
Jag fastnade för boken direkt, den började väldigt bra. Första kapitlet består endast av fyra sidor som bygger upp spänningen och sen byggs den upp mer och mer. Jag tyckte den var skriven på ett bra sätt, som var lätt att läsa och lockande. Under bokens gång har jag funderat väldigt mycket hur det ska sluta, vem som ligger bakom allt, och jag kom på flera olika idéer. I slutändan var jag inte ens i närheten. Jag tyckte att slutet var bra, men samtidigt var jag nästan lite besviken också för jag tyckte att några av mina idéer var väldigt bra och jag hoppades på att jag hade lyckats lösa gåtan, haha.
 
Boken hoppar mellan nutid (2016) och dåtid (1989) och det är många viktiga ämen som lyfts. Mobbning och att passa in är en stor del av bokens handling men sen finns det även ämnen om olika svårigheter i livet som lyfts lite i förbifarten. Jag tyckte det var lite skönt att det fanns en sak gällande Louise som jag kände igen mig i redan från början: Hennes osäkerhet. Hon är cirka 40 år och hon känner sig osäker kring om hon ska skicka en vänförfrågan till en gammal vän och om hon ska skriva till personen och vad hon ska skriva i så fall. Det är typ mitt liv i ett nötskal och det var så skönt att få läsa om en karaktär som har samma osäkerhet som jag och dessutom är äldre än mig. En sån liten sak som kan få en att övertänka så mycket. 🙃
 
Vänförfrågan är Lauras debutbok och med tanke på hur bra jag tycker den är så har jag höga förväntningar på hennes andra böcker, tror hon har släppt tre böcker totalt. Läste om hennes bok Tre små lögner och tyckte det var lite roligt att handlingen verkar väldigt lik Det förflutnas skuggor som jag läste förra månaden. Ellens vän försvinner och hemligheter avslöjas och får Ellen att undra hur väl hon faktiskt känner sin vän.
 
Betyg 10 av 10 
 

Dags att köpa aktier?

Efter att jag hade läst Hjärnkoll på pengarna ville jag läsa mer om aktier och hittade Dags att köpa aktier? - Om aktiesparande på turbulenta finansmarknader (2009) av Urban Bäckström. Den handlar om hur man kan tänka kring aktier för att få en bra utdelning och minska riskerna. Hur kan en bra aktiestrategi se ut? Olika marknadstrender förklaras (bull- och bear-marknad) och hur man kan lägga upp en aktieportfölj. Vi får även följa hur konjunkturen har förändrats genom åren.
 
Jag är väldigt dåligt insatt kring ekonomi, aktier, börsmarknader och liknande och hade förväntningar om att detta skulle vara en bra bok för en nybörjare. Tyvärr levde boken inte upp till mina förväntningar, det var många delar jag inte förstod mig på. Många ord/meningar som jag tyckte var svåra och boken innehöll många diagram som jag, trots förklaringar, tyckte var svåra att läsa av. Men av det jag förstod var det en hel del tips som jag tyckte var bra. 
 
När är tidpunkten rätt för att köpa respektive sälja aktier? Urban lyfter att det är svårt att matcha marknaden men ger många tips på hur man kan öka sina chanser till bra avkastning. Långsiktighet är viktigt inom aktiemarknaden och det är bra att ha en aktieportfölj med flera olika aktier inom olika brancher.  "Placera inte alla ägg i en korg" är ett uttryck Urban använder flitigt. Det kan även vara bra att sprida ut sina köp för att öka sina chanser att tajma rätt, istället för att köpa flera aktier samtidigt. Verkar tidpunkten inte vara rätt är det bra att vänta till bättre tider. Det är även viktigt att ha en god säkerhetsmarginal och pengar som kan behövas snart ska man inte använda till aktier. Boken lyfter även en del personer som har varit framgångsrika gällande aktier och Warren Buffett får en hel del uppmärksamhet.
 
Det är lättare att lyckas om man engagerar sig och följer marknaden, att man läser på om bolag (vilka som är bra och stabila). Man ska inte förlita sig för mycket på andras bedömningar, exempelvis journalister har ofta kommit med dåliga köpråd. Men Urban skriver också "Även de mest professionella aktieinvesterarna har svårt att lyckas med strategin 'att hitta vinnaraktier'." s.133 vilket ger mig låga förväntningar på att jag, som är så dåligt insatt, ska lyckas hitta bra aktier vid rätt tillfällen osv. Hur ska jag som nybörjare med noll koll komma igång? Vart börjar jag? Hur läser jag av konjukturen? Jag önskar att jag hade fått lära mig mer om sånt här i skolan! Ekonomi borde vara ett huvudämne, precis som svenska och matematik. Men men, det kanske finns några kurser eller något jag kan ta för att utveckla min förståelse.
 
Som avslutning vill jag säga att jag fick en hel del bra tips från boken, men att jag troligtvis hade kunnat nyttjat boken bättre om jag hade haft lite mer baskunskaper kring ämnet innan jag läste den.
 
Betyg: 5 av 10
 
Kort info om Warren Buffett som jag är nyfiken på att läsa mer om.
Taggar: aktier, ekonomi, pengar, spara;