Förverkliga din bokdröm

Idag har jag läst klart Förverkliga din bokdröm - en handbok för dig som vill ge ut böcker på eget förlag (2012) som är skriven av Kristina Svensson och Joanna Björkqvist. Om du har drömmar om att skriva och publicera en bok så bör du läsa denna! Det är svårt att bli antagen av förlag men det är inget hinder för att publicera en bok, istället kan man göra det själv. Kristina och Joanna skriver om hur man kan gå tillväga och vad man bör tänka på. Vilken genre vill du skriva och vilka är dina kärnläsare? Hur ska du marknadsföra dig själv och din bok? Hur ska bokens layout se ut? Varför är det viktigt med kollegor och hur hittar man dem? Kan jag göra allt själv eller kan det vara bra att anlita någon professionell? Hur prissätter jag min bok? Allt detta och mycket mer får du svar på i boken!
 
Jag tyckte att boken var helt fantastisk. Jag har länge haft författardrömmar och har skrivit en del fanfiction under min uppväxt, men förfarfattardrömmen har alltid känts avlägsen. Nu när jag läst boken har jag lärt mig att vem som helst kan skriva och publicera en bok, om intresset finns. Boken har väckt lite nya idéer hos mig, så det känns spännande!
 
Boken är skriven på ett bra och tydligt sätt som är lätt att förstå och det är väldigt väldigt många bra tips. Jag gillar att det är två personer som skriver om sina erfarenheter för då får man två olika perspektiv att ta del av: Båda författarna har erfarenheter av olika sätt att göra och vad som har funkat bra eller mindre bra för dem. Förutom deras två perspektiv har de även låtit flera av sina författarvänner dela med sig av sina erfarenheter och tips, vilket också är väldigt intressant. 
 
Jag lånade boken från ett bibliotek och under tiden som jag har läst har jag även antecknat väldigt mycket för att jag vill komma ihåg alla bra tips. När jag hade kommit ungefär halvvägs insåg jag att boken är så bra och att jag kommer ha användning för den så jag beställde ett eget exemplar, men jag fortsatte ändå att anteckna. Totalt blev det 40 A5 sidor, haha. Det roligaste jag har lärt mig av boken är att det finns en term inom skrivandet som kallas 'horunge'. "Ensamma rader på en sida kallas horungar" s. 138. "Alla avstavningar kom på andra ställen och helt plötsligt uppstod det en massa horungar" s. 213. Enligt Wikipedia är den här termen belagd till 1823. Väldigt spännande term, hade varit intressant att veta hur den uppkom.
 
Förverkliga din bokdröm är en lärorik och intressant bok som jag rekommenderar starkt till alla som är intresserade av att skriva böcker!
 
Betyg: 10 av 10
Taggar: bok, böcker, drömmar, författardröm, författare;

Att vinna över ensamheten

Anna Bennich har skrivit boken Att vinna över ensamheten - psykologens bästa råd (2019). Den handlar om ensamhet och beskriver några olika typer av ensamhet, hur de kan uppstå och vad för känslor det kan skapa. Anna ger tips och övningar för att minska ensamheten, negativa tankar och dylikt. Många som är ensamma känner skam över sin situation och har svårt för att be om hjälp, det känns tabu att prata om det. Anna delar upp skammen i två delar, berättigad och oberättigad skam, och ger förslag på strategier för att bearbeta sin skam.
 
Jag tyckte att boken var väldigt intressant och att de olika tipsen och strategierna var bra. Jag kunde känna igen mig i mycket av de olika delarna och jag tycker det är bra att Anna belyser att det är många som känner sig ensamma. Man är inte ensam om att känna sig ensam helt enkelt. Det är en bra bok att läsa om man känner sig ensam, men den kan även vara bra att läsa om man vill kunna sätta sig in i hur många människor känner. I slutet av boken finns det tips på olika organisationer och hjälpinsatser, men även tips på vad man som anhörig/vän kan göra för att stötta någon som känner sig ensam/mår dåligt.
 
I boken lyfts det att många som känner sig ensamma tycker det är svårt att inleda konversationer och nya bekantskaper, det sociala överlag känns svårt. Många stoppas att försöka på grund av negativa tankar, "vad är det värsta som kan hända?", vilket jag verkligen känner igen mig i. Jag har ofta tänkt den tanken, där rädslan är att man ska bli avvisad. Jag försöker tänka att det inte är så farligt, att då är det bara att hoppa upp på hästen igen och försöka ta kontakt med någon annan, men de är svårt att trotsa rädslan och de negativa tankarna. Vem vill egentligen bli avvisad? Men i situationer som dessa kommer tips om att försöka förvänta sig det bästa, att vända på det till "Vad kan jag vinna på det?". Det känns mycket mer positivt, att det är mer värt att försöka. 
 
Betyg: 10 av 10
Taggar: depression, ensam, ensamhet, skam, social fobi, social ångest, ångest;

Högläsning i förskolan: Vägledning till litteraturen

Förra veckan fick jag och kollegorna ännu en bok att läsa: Högläsning i förskolan: Vägledning till litteraturen (2016) av Maria Heimer. Boken är uppdelad i två delar, där första delen handlar om varför högläsning är viktigt medan det i andra delen ges många tips på böcker att läsa i förskolan och hur man kan arbeta kring dem. "Att kunna läsa och skriva är numera en förutsättning för att kunna vara delaktig i samhället" s.7. Högläsning är bra för att utveckla barns språk, deras ordförråd, men genom böcker får barn även möta nya personer, se världen genom någon annans ögon, och kan ta del av världen och olika händelser. Barnen får möjlighet att utveckla bland annat sin identitet och empati, och det finns böcker som kan läsas för att förbereda barn på något nytt, som kanske kan vara läskigt (exempelvis att gå till tandläkaren, få ett syskon eller liknande). Maria skriver om att högläsning hemma har minskat och lyfter därför hur viktig högläsningen är i förskolan och ger även förslag på hur vi som arbetar i förskolan kan arbeta kring att uppmuntra högläsningen hemma.
 
Jag tyckte boken var väldigt bra: Den var lättläst, lagom lång och gav många bra tips. Boken innehåller väldigt många boktips och de flesta böckerna väckte mitt intresse. Jag känner att jag blev väldigt motiverad av boken och vill läsa flera av böckerna och hade gärna börjat direkt, men jag tror att vi endast har en av böckerna på förskolan: Åka buss av Henrik Wallnäs som tyvärr inte är riktigt anpassad till den ålder jag arbetar med (1-3 år). Jag kommer kolla om några av böckerna finns på biblioteket, och nyttja de många olika tipsen och idéerna när jag läser andra böcker. 
 
Betyg: 10 av 10
 
Bildkälla
 
 
Taggar: förskola, högläsning, ordförråd, pedagogik, språkutveckling;