The Rural Diaries

Äntligen kan jag skriva att jag har läst ut en till bok! Idag blev jag klar med The Rural Diaries: Love, Livestock, and Big Life Lessons Down on Mischief Farm (2020) av Hilarie Burton Morgan, som bland annat är känd för att ha spelat Peyton i One Tree Hill. Jag har varit mitt i att flytta till en ny, större lägenhet så läsningen har blivit lidande, men nu kan jag som sagt äntligen bocka av en till bok.
 
Boken är en självbiografi där vi får ta del av väldigt mycket i Hilaries liv. Hon skriver väldigt öppet om sitt privatliv, till exempel om hur hon mötte sin man, Jeffrey Dean Morgan, och upp- och nergångar i deras förhållande, samt svårigheter med att bli gravid. Hon skriver om vidriga miljöer (sexuella trakasserier) hon mött i skådespelarkarriären som fick henne att lägga skådspelar-drömmen på hyllan, tills hon kunde börja skådespela igen i miljöer där hon blev mött med respekt. Hilarie och Jeffrey bodde i storstan men tog sedan steget att flytta mer avsides och köpte sig en liten stuga, och sedan en gård, och vi får ta del av allt arbete Hilarie har lagt på att renovera deras hem, ta hand om djur, odla saker och lära känna människorna där de bor. Man kan säga att hon gick från att vara skådespelare till att bli en bonde.
 
Som sagt så skriver hon väldigt öppet och jag gillar att vi får ta del av både det positiva och negativa som hon varit med om. Sen så har jag gillat både Hilarie och hennes man Jeffrey (bland annat känd som Negan i The Walking Dead och John Winchester i Supernatural) i många år så det är kul att läsa om dem. Sen är jag även väldigt förtjust i Paul Rudd som de tydligen är väldigt bra vän med och det är kul att få läsa om hur de träffades, och att de tog över en godisbutik tillsammans. Sen är det så fint att läsa om deras relation till sina djur och alla fina relationer som de skapat med människorna på deras ort och allt de gör för att hjälpa andra. 
 
Sen är det sorligt att läsa om hur svårt de hade det med att bli gravida igen och att de gick igenom ett par missfall, och hur mycket det påverkade deras förhållande. Ett sådant viktigt ämne. Och att läsa om de sexuella trakasserier som hon och andra fått utstå under One Tree Hill och liknande är så sorgligt och vidrigt, men också ett viktigt ämne och det är så bra när de vågar berätta vad de varit med om. Jag har alltid stört mig på att det är nästan alltid är sexscener och mycket naket i många skräckfilmer, och utifrån vad jag läst i Hilaries bok så kan jag tänka mig att många tjejer gör såna scener motvilligt, för att få in foten i branschen och att de inte vågar säga nej eller blir hotade med att inte få vara kvar om de inte ställer upp... Vilket är helt galet! Det är sådant Hilarie varit med om själv av Mark Schwahn under One Tree Hill-tiden och hon skriver även om när hon gjorde auditioner för starka kvinno-roller så var rollerna väldigt ofta löjligt sexualiserade. Bisarrt och sorgligt.
 
Jag tyckte verkligen om boken och rekomenderar den starkt, särskilt till de som är fans av Hilarie, Jeffrey och One Tree Hill. Hilarie har även en podcast tillsammans med Bethany Joy Lenz och Sophia Bush från One Tree Hill som heter Drama Queens som jag vill lyssna på, och så har jag börjat se om serien från början precis...

Betyg: 10 av 10
 
Taggar: one tree hill, oth;