Young Jedi Knights - Ljussvärden

Äntligen har jag läst ut en till bok! Jag har varit så seg på att läsa på sistone.. Den här boken fick jag låna av min bror och det är en Star Wars bok: Young Jedi Knights - Ljussvärden (1996) av Kevin J. Anderson och Rebecca Moesta. Detta är den första Star Wars boken jag läser.
 
Här får vi möta tvillingarna Jacen och Jaina som är barn till Han Solo och prinsessan Leia, som studerar på sin morbror Lukes akademi för att bli Jedi-riddare. De studerar där tillsammans med sina vänner Lowbacca (Chewbaccas syskonbarn) och Tenel Ka och det börjar bli bråttom att utbilda Jedi-eleverna för att kunna skydda Nya Republiken från Rymdimperiet och Skuggornas akademi som utbilder mörka Jedi-riddare. Det är dags för de fyra vännerna att bygga sina ljussvärd och öva med dem, men det får katastrofala följder...
 
Jag tyckte boken var lite trögläst i början men sen när jag väl kommit igång så tyckte jag att den var riktigt bra. Jag har inte den bästa kollen på Star Wars men jag gillar flera av filmerna, så det var kul att möta lite nya karaktärer samtidigt som Luke fortfarande var med. Jag gillade verkligen Tenel Ka. Detta är dock fjärde boken i serien, som består av 6 (eller 14) böcker, och den gick bra att läsa fristående men nu vill jag såklart läsa de andra böckerna!
 
Betyg: 9 av 10
 

Kommentera inlägget här :