Fidel Castro

Såååå... för en vecka sedan läste jag äntligen ut Fidel Castro (2011) av Björn Kumm och varje dag sen dess har jag tänkt att jag ska blogga om den, men bättre sent än aldrig! Detta är en bok som jag har haft i nästan 10 år så jag kände att det var dags att läsa den. Jag är inte särskilt insatt kring Castros liv och hans politik etc, så jag tänkte att jag skulle bli lite mer upplyst. Sen tyckte jag även att det var bra med en kort bok (144 sidor) som skulle gå att läsa fort. Men nej, snabbt gick det inte, hehe...
 
Boken går i princip igenom hela Castros liv, från att han föddes fram till några år innan hans bortgång. Tyvärr har jag noll koll på vad det är som jag faktiskt har läst... Jag hade väldigt svårt att koncentrera mig på boken och svårt att ta in det jag läste. Jag tyckte ibland att meningarna var konstigt formulerade och att det var så många hopp fram och tillbaka mellan åren att jag hade svårt att hänga med. Dock är jag osäker på om boken verkligen hoppar fram och tillbaka med tanke på hur svårt jag haft att ta till mig det jag läst, hehe. Och som sagt så tog det mig rätt lång tid att ta mig igenom boken, blir osäker på om det tagit två eller tre veckor... Fick verkligen tvinga mig till att läsa, men kände mig nästan slutkörd efter varje kapitel. Jättesynd verkligen, för jag ville ju lära mig mer. De få saker jag kommer ihåg är typ att han hade flera barn, han gillade att läsa, han är den statschef som suttit längst vid makten, han var i konflikt med USA, folk har försökt störta och mörda honom vid flera tillfällen utan att lyckas och han fick många i Kuba att bli läkare och hjälpte länder runt omkring med läkarvård... Så jaaa, något har fastnat i alla fall. 
 
Betyg: 2 av 10