Handbok för Spökjägare

Tror du på spöken?
 
Jag är väldigt förtjust i Laxton Ghost så självklart blev jag intresserad av deras böcker och nu har jag till slut läst en av dem: Handbok för Spökjägare (2021). Här får man tips om hur man kan gå tillväga om man vill undersöka om det spökar någonstans. Laxton börjar med att beskriva vilka de är och hur det kommer sig att de blev paranormala utredare. I boken beskriver de olika typer av paranormala fenomen och utrustning/verktyg de själva använder vid sina utredningar. Sedan får vi ta del av olika upplevleser de haft, både vid utredningar och vid andra tillfällen, och även några 'spökrapporter' som de fått inskickade.
 
Jag tyckte verkligen om boken och vill börja med att säga att jag älskar designen, både framsidan och själva upplägget. Utseendemässigt är det en väldigt fin bok. Den är lättläst och lätt att följa, så både vuxna och barn kan läsa den och man måste inte själv tro på spöken/det paranormala för att läsa boken. Jag själv är lite kluven kring om jag tror på spöken eller inte, jag är öppen för att det kan finnas och tycker att det är väldigt intressant men har nog aldrig upplevt något som jag uppfattat som paranormalt, Jag är dessutom kritisk när jag ser videos och bilder för det är många som fejkar. Dock älskar jag Laxton och upplever de som seriösa, men håller mig fortfarande kritisk, särskilt då jag själv aldrig testat något av verktygen som används (till exempel spiritbox och PMB) och inte vet hurvida man kan mixtra med dem eller liknande. Men, det var väldigt spännande/lite kusligt när de skriver om olika energier på sida 23 och det står "Man kan känna av (energier) på flera sätt och det finns många teorier kring dem. En är att när man får en rysning från ingenstans och håren reser sig i nacken, då är någon av energierna nära.". Under ett par dagar, innan jag läste detta, hade jag vid ett par tillfällen fått rysningar då och då när jag sitter framför min dator i hallen.... Så nu kan jag inte sluta fundera på om det kanske vara någon energi som låg bakom mina rysningar. Vanligtvis kan jag rysa till när jag känner mig lite frusen, men det kände jag mig inte vid de tillfällena...
 
Det var lite kusligt att läsa om deras utredningar och upplevelser, det blir liksom obehagligt på ett annat sätt att läsa om det än att se på deras och andras utredningar/videos. Som de själva skriver kan upplevelser vara svåra att fånga på bild/video. Men som sagt, en väldigt bra bok!
 
Betyg: 10 av 10
 

För våra drömmars skull (Heartland)

Nu har jag börjat läsa om Heartland-serien av Lauren Brooke och blev precis klar med del 1: För våra drömmars skull (2000). Häromveckan fick jag upp reklam för TV-serien Heartland som är baserade på böckerna, och då kände jag att jag vill läsa om böckerna innan jag börjar titta på den. Läste serien för många år sedan när jag var barn eller tonåring och det enda jag minns är att det handlar om hästar och att jag tyckte att böckerna var bra. Jättekul att de fortfarande finns på bibliotek så jag kunde låna dem. 
 
I första boken får vi möta Amy som är 15 år och bor på hästgården Heartland tillsammans med sin mamma och morfar. På hästgården hjälper de hästar som är skadade, rädda eller har andra problem och Amys mamma är en fantastisk 'hästpsykolog' och har stora planer för hästgården. Men allt vänds upp och ner när mamman dör och de måste hantera både sorgen och gården... Kommer de kunna fortsätta sin verksamhet?
 
Böckerna är riktade till barn/ungdomar men jag tyckte första boken var helt fantastisk trots att jag närmar mig 30. Den är lättläst och bara 140 sidor lång, så det var trevligt med en bok som gick fort att läsa. Sen blev jag väldigt berörd och började gråta vid flera tillfällen, haha. Blev lite förvånad, men jag levde mig verkligen in i boken och kunde se allt framför mig och det var lätt att sätta sig in i Amys sorg. Det blir dock mycket bråk mellan Amy och hennes syster Lou och ibland känns det lite löjligt men samtidigt så var man väl sån i den åldern, särskilt när man går igenom något svårt.
 
Betyg: 10 av 10
 

Språkstimulera mera! - Att stötta barns språkutveckling

Häromdagen läste jag ut Språkstimulera mera! - Att stötta barns språkutveckling (2019) av Elvira Ashby, ännu en bok om barns språkutveckling som vi fått att läsa på jobbet. Elvira är logoped och har bland annat skrivit artiklar för Förskoleforum, som jag också har tagit del av. Boken handlar om hur viktig barns språkutveckling är och hur vi kan stötta den. 
 
Språkutveckling består av många olika delar, som uttal, grammatik, spårkförståelse och så vidare, och Elvira har delat upp sin bok väldigt tydligt utifrån de olika delarna och beskriver vilka svårigheter barnen kan stöta på och olika metoder vi kan använda oss av för att stötta dem. Bland annat är bokläsning en metod som kan vara till stor nytta och lyfts flera gånger under bokens gång. Jag tycker att uppdelningen är bra, vill man till exempel få tips kring hur man kan arbeta för att stötta uttalet så är det lätt att hitta. Jag tycker även att det är lagom långa kapitel och att boken var lätt att läsa.
 
Betyg: 9 av 10